Matuškov najkrajší kopcový víkend

Napriek premenlivým podmienkam dokázal Martin Matuška dokonalo využiť charakter trate v Novej Bystrici a postaral sa o svoj doteraz najlepší výsledok.

null

Región Kysuce patrí medzi najkrajšie kúty stredného Slovenska a pre nakrúcanie filmov si ho vybral už nie jeden filmový štáb. Pripomeňme si napríklad Povstaleckú históriu, Želary, Lietajúci Cyprián, Sedím na konári a je mi dobre, či Jakubiskov seriál Teta. Zásluhu na tom má hlavne nádherný skanzen ľudovej architektúry v miestnej časti obce Nová Bystrica, ktorá sa volá Vychylovka. A práve do Vychylovky umiestnili usporiadatelia štart štvorkilometrových pretekov automobilov do vrchu, ktoré boli prvýkrát zaradené do kalendára kopcových súťaží Majstrovstiev Slovenska.


„Nádherné miesto a úžasní ľudia, ktorí si ma svojim otvoreným prístupom hneď získali,“ potvrdzuje Zvolenčan Martin Matuška, ktorý s formulou Tomis 99-04 v Novej Bystrici potvrdil, že patrí do absolútnej slovenskej kopcovej špičky. 

„Stretli sme sa s nadšeným prijatím. Bolo vidieť, že pretekmi žije celá dedina a radosť neschladilo ani vrtkavé počasie. Našiel som tam veľké množstvo fanúšikov, ktorí nám fandili a vyjadrovali podporu. Naozaj mám radosť, že preteky do vrchu si našli nový domov, kam sa budeme môcť opakovane vracať.“


Nová Bystrica boli zaradená do slovenského motoristického kalendára ako piate podujatie Majstrovstiev Slovenska a siedme podujatie Medzinárodných majstrovstiev Slovenska. 

„Po nešťastnej strate bodov v Ožďanoch som do Novej Bystrice odchádzal v nádeji, že sa mi podarí aspoň z časti stratu eliminovať. Charakter trate tomu napovedal,“ vraví Zvolenčan, uvedomujúc si prevýšenie 284 metrov na iba 4100 metrovej trati. „Trať je rýchla, s prudkým stúpaním, kde môže formula využiť svoj potenciál. Akurát v hornej časti je nepríjemná pasáž s množstvom záplat na ceste. Na on-boardoch je dobre vidieť, čo to robilo s volantom a mojou hlavou.“


Hneď v úvodných tréningoch sa začali potvrdzovať Matuškové slová, keď zajazdil tretí, respektíve druhý najrýchlejší čas.

 „Potom sa však stalo niečo, čo som si želal najmenej.  Zapršalo!,“ vysvetľuje priebeh prvého súťažného dňa Martin Matuška. „Na novej formule som na vode ešte nikdy nejazdil. Vôbec som nevedel, ako sa bude správať na vode s mokrými pneumatikami. Koľko si môžem dovoliť. Pritom na jednej strane bol prudký zráz od ktorého nás delilo len zvodidlo a na druhej strane betónová stena. Uvedomoval som si, že si nemôžem dovoliť riskovať stratu kontroly nad formulou. Mohlo by to mať fatálne následky. Minimálne finančné. Rozhodol som sa preto v prvej súťažnej jazde ísť radšej na istotu. To však znamenalo výrazné spomalenie a len deviate miesto v absolútnom poradí.“


 Pred druhou súťažnou jazdou úvodného dňa sa však počasie umúdrilo a prezúvalo sa znova na suché pneumatiky. 

„Za týchto podmienok som sa vrátil na pódium tretím najrýchlejším časom, čo však v súčte oboch jázd zo soboty znamenalo už iba konečné šieste miesto absolútne. Bol som sklamaný. Útechou mi bolo iba víťazstvo v triede a druhé miesto medzi formulami,“ neskrýva sklamanie zo soboty Maťo Matuška. 


V nedeľu však prišiel nový deň. 

„Predpovede boli síce neurčité, no viera zostala,“ usmieva sa pilot monopostu Tomis 99-04. „V oboch dopoludňajších meraných tréningoch som dokázal zajazdiť druhý najrýchlejší čas a veril som, že teraz sa to konečne môže podariť. A podarilo sa. Časomiera po nedeľňajšej prvej súťažnej jazde vypísala moje meno na druhom mieste. Vyzeralo to nádejne. Potom však schladila moje ambície malá prudká búrka. Pred druhou súťažnou jazdou asi pätnásť minút husto zapršalo. Rozpálená trať našťastie rýchlo schla a keď som roloval na štart, boli vlhké už len úvodné zákruty. Znova sa mi podarilo dôjsť do cieľa na druhej priečke, čím som potvrdil absolútne druhé miesto aj po súčte oboch súťažných jázd. Zapísal som si môj najkrajší výsledok s novým monopostom.“


Čas Martina Matušku dokázal v nedeľu prekonať iba líder šampionátu, Martin Juhás, ktorý však sedlá oveľa výkonnejší monopost F3000. 

„Mám obrovskú radosť, lebo lepší výsledok sa, vzhľadom na kvality Maťa Juhása a jeho monopostu, vyjazdiť nedal. Maťo je aktuálne nedosiahnuteľný. Výkonový rozdiel je obrovský. Ja som mal maximálku na najdlhšej rovinke asi 170 km/h a Maťo mi prezradil, že on tam išiel asi 260 km/h. To vraví za všetko,“ konštatuje spokojný Zvolenčan a dodáva. „Pred Novou Bystricou som bol v priebežnom hodnotení MSR na desiatom mieste, no tento výsledok ma posunul o niekoľko pozícií dopredu. V Kremnici, ktorá slovenský majstrák uzatvára, by som sa chcel pokúsiť konečnú pozíciu ešte vylepšiť. Mojim cieľom bolo TOP5, no chýbajúce body z Oždian už asi nedobehnem. Každopádne sa o to pokúsim. Ďakujem rodine, všetkým moji partnerom a fanúšikom, ktorí ma podporujú. Bez vás by to bolo oveľa náročnejšie. Teším sa na naše spoločné stretnutie na krásnej trati v Kremnici.“

Ľuboš Kašický

Partneri tímu