Mokré trápenie

Dážď a mokrá trať formule Martina Matušku nesvedčia. V živote sú jednoducho dni, keď to padne „vedľa“ a treba to vedieť prijať.


Jankov vŕšok patrí medzi tie krajšie a náročnejšie trate v kalendári Majstrovstiev Slovenska pretekov automobilov do vrchu. Každoročne sa tu stretne množstvo odhodlaných pretekárov, ktorí chcú dokázať svoju rýchlosť aj v tak náročných podmienkach. Organizátori navyše spojili slovenský majstrák s poľským a zónou Strednej Európy, čo pekne zvýšilo úroveň podujatia. 

„Chodím sem rád. Je  to krásna trať, ktorá má vlastne dve pasáže. Spodná je poriadne zatočená, technická, no potom sa trať rozbaľuje a naberá sa rýchlosti,“ neskrýva svoj vzťah k podujatiu, ktoré sa jazdilo ako piaty podnik šesťdielneho kalendára MSR sezóny 2023, Martin Matuška.


„Každá trať má svoje úskalia, ktoré človek za tie roky vychytá a dáva si na nich pozor. Na Jankovom vŕšku je to aj nepríjemná kombinácia klzkého typu asfaltu s vodou, ktorá formulám príliš nesedí,“ vysvetľuje obľúbený Zvolenčan. „Z predpovedí sme vedeli, že víkend bude mokrý a dokonca sme počítali aj s možnosťou, že nebudeme jazdiť vôbec. Napokon v sobotu sa situácia ako tak ustálila a mohli sme vyštartovať.“ 


V noci z piatka na sobotu pršalo a trať pekne premokla. Našťastie ráno dážď ustal a mohlo sa štartovať do tréningov úvodného súťažného dňa. 

„Všetci sme obuli mokré pneumatiky a vyskúšali sme si, aké sú podmienky na trati. Nebolo to ideálne, ale dalo sa. Trať pomaly schla a popoludní, do ostrých súťažných jázd, som dokonca obul suché slicky. Ukázalo sa však, že na mnohých miestach bola ešte  stále voda. Krátky prevod, ktorý mám od Bystrice prispel k tomu, že mi „ustreľovalo“ zadok, keď som pridal. Formula nedokázala preniesť krútiaci moment a ja som potom podvedome reagoval tak, že som menej točil motor a ani s kratším prevodom som napokon nedosahoval rýchlosť, akú som mal na dlhom prevode,“ analyzuje priebeh víkendu Matuška. 


Výsledkom bolo deviate miesto absolútne v MSR, víťazstvo v triede MSR a tiež v dvojlitrových formulách poľského majstráku. 

„Pohoršil som si pozíciu v boji o TOP3 v absolútnom poradí MSR, čo ma nepotešilo. Ukázala sa však nekompromisná pravda, že musím riešiť nové pneumatiky, ak chcem pomýšľať na lepšie umiestnenie.“


Do druhého súťažného dňa si všetci želali aspoň také podmienky, aké boli v sobotu, no počasie bolo neústupčivé. V nedeľu sa situácia ešte výrazne zhoršila. Dopoludnia vyslovene lialo a hoci intenzita dažďa postupne klesala, tak celá nedeľa bola mokrá, čo pre formuly neveštilo nič dobré. 

„Riziko bolo príliš vysoké a nebol som ochotný ho podstúpiť za žiadny pohár sveta. Napokon nebol som sám, kto vyhodnotil situáciu takto. Do druhého súťažného dňa nevyštartovala väčšina štartujúcich na formulách,“ vraví pretekár formuly Tomis 99/4 . „Žiaľ, aj takéto víkendy sa stávajú. Obdivujem usporiadateľov, že zvládli preteky aj v takýchto náročných podmienkach. Rovnako tak patrí obdiv a úcta všetkým fanúšikom a divákom, ktorí nás prišli povzbudiť a neodradil ich ani dážď.“


Tým, že Maťo Matuška do druhého súťažného dňa nenastúpil, mal viac času rozanalyzovať si priebeh víkendu.

 „Myslím si, že za daných okolností som vyjazdil maximum, čo sa dalo. Pozitívnou správou je, že som sa dokázal v každej jazde zrýchliť. V mokrých podmienkach som však nedokázal zahriať pneumatiky na potrebnú teplotu. Tie potom nedržali a nedokázali preniesť výkon na trať. Úlohy pred poslednými pretekmi sezóny sú teda jasné, no rovnako tak je už čas začať sumarizovať aj prípravu na ďalšiu sezónu,“ uvažuje nahlas Martin Matuška. „Chcem sa veľmi pekne poďakovať všetkým partnerom a priateľom, ktorí mi pomáhajú štartovať v tejto krásnej, no náročnej disciplíne a už sa neviem dočkať, ako sa so všetkými stretnem na našej domácej Ostrej Lúke. Verím, že to bude ten správny vrchol sezóny.“


 Ľuboš Kašický


Partneri tímu